1. Definitioner
Beställaren är en person - juridisk eller fysisk – som är betalningsskyldig för cateringarrangemanget.
Med leverantör avses det företag som levererar cateringarrangemanget.
Ett beställningsvärde är avtalat pris för hela beställningen eller summan av beställt antal deltagare multiplicerat med avtalat pris per deltagare samt priset för särskilt beställda tjänster.
2. Beställning
Beställningen sker skriftligt via mail eller leverantörens hemsida.
Leverantören skall bekräfta mottagningen av en beställning skriftligt via mail.
3. Priser
Cateringpriserna gäller under Heats öppettider. Övriga tider tillkommer avgift för personal vid avhämtning eller leverans. Mervärdesskatt tillkommer med 12 % på samtliga artiklar förutom alkohol. På alkoholhaltiga drycker till 25 % moms.
4. Förskott
Ett förskott på 25 % av totalsumman tas ut på beställningar som överstiger ett värde av 5000 kr inklusive moms. Faktura på förskottsbeloppet förfaller 7 dagar före leverans. Faktura på förskottsbeloppet sänds omgående efter bekräftad bokning. Betalas inte förskottet är beställningen inte bindande för leverantören.
5. Särskilda önskemål vid beställning
Har beställaren särskilt önskemål gällande t.ex. specialkost, hyra av porslin, personal, leverans mm. skall detta framföras redan vid beställningstillfället. Vid specialkost tillkommer en extra kostnad på 50% av beställningens originalpris per person för det antal personer som specialkosten avger.
6. Avbeställning
Avbeställningen kan ske skriftligt eller muntligt. Vid avbeställning senare än 7 arbetsdagar före arrangemanget skall äga rum skall beställaren ersätta leverantören med 25 % av värdet på beställningen. Vid avbeställning av del av beställning skall ersättningen avse den avbeställda delen. Sker avbeställningen senare än 3 arbetsdagar före evenemanget skall äga rum skall beställaren ersätta leverantören med det fullständiga värdet av beställningen.
7. Betalning
Betalning vid avhämtning sker med kort eller swish. Vid leverans sker betalning med swish. Mobilnät måste då finnas vid leveransadressen.
Uteblir deltagare från beställd måltid medför detta inte rätt till nedsättning av priset.
8. Reservation för prishöjningar
a) Om leverantören vill reservera sig för prishöjningar skall leverantören tydligt ange detta i sin skriftliga bekräftelse av mottagandet av beställningen.
b) Leverantören skall omgående informera beställaren när pristillägg sker.
9. Force majeure
Strejk, lockout, eldsvåda, explosion, krig eller liknande krigstillstånd, väsentliga inskränkningar i leveranser eller andra omständigheter utanför leverantörens kontroll, berättigar leverantören att häva avtalet utan skyldighet att ge skadestånd.
10. Ansvar för egendom/ vållande av skada
Leverantören har inget strikt ansvar för egendom som förvaras i leverantörens lokaler. Skulle det visa sig att leverantören eller dess anställda handlat vårdslöst eller oaktsamt eller på annat sätt haft skuld i att egendom förekommit eller skadats ansvarar leverantören för den förekomna/ skadade egendomen. Beställaren är å sin sida ansvarig för skada som denne själv eller dess deltagare genom försummelse vållar leverantören.
11. Tvister
För att lösa tvister eller oklarheter vid arrangemang står Visitas ansvarsnämnd kostnadsfritt till parternas förfogande. Visitas medlemsföretag har förbundit sig att följa ansvarsnämndens beslut.